Delade magmuskler (Rektusdiastas)

Delade magmuskler rektusdiastas

 

OBS! Jag skriver detta ur mitt perspektiv, dvs som morsa med mammamage. Rektusdiastas kan dock även de ha som aldrig varit gravida, även män. Ville bara förtydliga detta innan jag börjar. 🙂

 

Hej på dig! Hoppas du har en fin morgon. Jag sa ju i det här inlägget att jag ville prata om delade magmuskler, dvs rektusdiastas. Delade magmuskler är alltså precis vad det låter som, att magmusklerna (själva “magrutorna” där fram) delat på sig i mitten till följd av t ex graviditet. Jag var en av de som drabbades och jag hade ingen aning om då vad det var (hade inget internet på den tiden) utan tänkte bara att detta konstiga måste ha varit från graviditeten, men jag tränade på som vanligt.

Jag fick inte reda på detta förrän för ett par år sedan när jag läste runt på lite olika sidor om styrketräning. Det är inte direkt ett ämne man snackar om vitt och brett men har man tur så hamnar man på en kvinnoinriktad träningsblogg och får se att även mammor räknas. Säger jag lite syrligt, men oftast så känns det som om träningsvärlden riktar sig till 20-åringar och då främst män.

Rektusdiastas kan vara olika “allvarligt”, vissa får bara litegrann som läker ihop snabbt och kan i princip träna på som vanligt och andra får ett rejält gap och måste opereras, även fast det verkar vara sällsynt att det blir så pass mycket. När det delar sig försvinner ju musklernas skyddande “vägg” framför de inre organen, så basically betyder detta att det är en öppning mitt på magen rakt in, och enda skyddet är hud och hinnor. Därför måste man vara lite försiktig när man varit gravid och ska börja träna.

För min egen del så upptäckte jag detta underliga genom att min mage inte gick inåt när jag gjorde situps, utan reste sig som ett vinklat tak. Ena sidan lade sig lite över den andra dessutom. Ja, det låter äckligt och det såg lite äckligt ut också. Just därför ska man INTE göra situps och liknande övningar när man har detta för då riskerar man att göra det värre. Det visste ju inte jag men som tur var så var jag så lat så jag tränade rätt sällan, haha. Nu, cirka 15 år senare så går magen inåt igen när jag spänner den, så jag antar att den läkt med tiden. Givetvis kan jag göra det bättre genom att träna core på rätt sätt, och jag vet att min bukfetma inte direkt hjälper, men ja, det kan gå tillbaka av sig självt. Men hade jag vetat att jag kunnat hjälpa till och få det gjort snabbare och kanske därigenom stärkt hela min core så hade jag gjort det. Nu är jag superklen kring midjan och har en rätt taskig hållning också. Detta ger såklart andra otrevligheter som ryggvärk.

Som sagt, detta är vanligt och inget att bli rädd för eller skämmas för, och det går att träna bort, OAVSETT hur längesedan det var du fick barn! Det är ju toppen. Spelar ingen roll om du är mormor vid det här laget, det går att träna bort delade magmuskler.

Så, lite mer info och resurser då. Här kan du läsa mer med illustrationer (hittade inga bilder att använda här i mitt inlägg och jag vill inte vara en bildtjuv, så..) och så har du ett träningsprogram för 28 dagar här som du kan följa för att träna upp mammamagen igen. Där finns även info om vilka övningar man absolut INTE ska göra om man precis fått barn eller om man har rektusdiastas.

Vill man ha ytterligare info och kanske till och med ett komplett (!) gratis träningsprogram anpassat för detta för hela 12 veckor så kolla in Breaking Muscle. Där finns också en video som demonstrerar hur man kollar själv ifall man har delade magmuskler. Som sagt, har du det så ingen panik!  Det är bara bra att du upptäckt det isåfall så du slipper kasta bort tid och kraft på träning som inte ger något och istället kan fokusera på sånt som verkligen är effektivt.

Hoppas du fick lite info här och att jag inte skrämde någon.. 😉 Huvudsaken är att man vet att det går att läka ihop, även om det gått lång tid. Det är inte heller farligt som sagt, även om det kan kännas lite läskigt när man känner sig supersvag kring midjan eller när man faktiskt kan sticka in fingrarna i magen. Haha, ok, jag ska sluta. 😉

Ha en fortsatt fin dag och glöm inte att alla magar är perfekta som de är, även våra gosiga mammamagar! 🙂

4 Comments

  1. Melissaskywalkz
    20 oktober, 2018

    Men oj vilket lärorikt inlägg, verkligen tack för att du delar med dig ❤

    Svara

    1. 20 oktober, 2018

      Kul att du gillade det 🙂

      Svara
  2. Carro
    20 oktober, 2018

    Jag har aldrig hört om detta innan och tycker abslut att detta är ett intressant ämne.Själv vågade jag inte träna efter graviditeten förens efterkontrollen.

    Svara

    1. 20 oktober, 2018

      Nej, man ska nog absolut vänta tills man får tummen upp av vården för det. 🙂

      Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll to top